Skip to content

Cum era atunci, cum o mai fi acum?

Decembrie 4, 2009

Unde te duc cu gandul urmatoarele cuvinte: caiet…tabla…creion…banca…teme…lucrari de control…pauza…creta…burete…sunt sigura ca fiecare dintre noi identifica clar perioada din care fac parte aceste cuvinte. Este vorba de anii de scoala, si mult mai probabil anii de liceu care se zice ca sunt cei mai frumosi ani din viata de elev. Imi aduc aminte si acum de banca a doua de pe randul de la mijloc unde ma asezam in fiecare dimineata, de figura serioasa a profei de chimie care intra tot timpul furioasa in clasa si trantea catalogul in asa fel incat sa faca cat mai mult zgomot, de emotiile ce le aveam cand eram la tabla si trebuia sa desenez cu creta o linie in interiorul unui cilindru, linie pe care nu intelegeam cum de trebuie sa o pun inauntru (mda,  matematica a fost cosmarul vietii mele din clasa a doua pana in ultimul an de facultate).

Ce sentiment magic ne unea pe toti 32 de copii atunci cand ne hotaram toti sa chiulim de la ultima ora de economie, aveam lucrare de control neanuntata – suna aiurea dar e adevarat ! Ne duceam la alte clase sa intrebam ce a facut profa ? a predat ? a ascultat ? Dupa ce informatia era culeasa de unul dintre noi, acesta venea fuga in clasa sa aduca vestea ca la alte doua clase s-a dat lucrare de control! Venea intrebarea aferenta : ce ne facem ? stam la ora sau plecam toti ? Dupa ce ne consultam intre noi, luam unanim decizia de a ne imbraca si de a pleca pe furis, cate doi, cate trei ca sa nu dea de banuit, dar trebuia ca totul sa se desfasoare cat mai repede deoarece pauza era scurta, doar 10 minute si trebuia sa plecam toti, nici macar unul sa nu ramana, astfel lua toata clasa absente si mustruluiala !

Sau cand toti au fost martori cum Serbanescu a spart tabla ca l-a impins pe Dutescu. Si au venit diriginta, directoarea si alti profesori sa puna intrebari si sa vada ce s-a intamplat si cine este de vina pentru a plati paguba. Cat am mai ras cu totii dupa toate astea ca au fost intrebati toti elevii spre a da detalii, si ce raspunsuri banale veneau la fiecare in minte : ” doamna directoare, sa vedeti, eu eram cu spatele si nu am vazut!” …”eu eram la toaleta, si cand am intrat eu pe usa, tabla era sparta deja!”…”eu copiam tema la matematica!”….”eu ma uitam pe geam!”…”mie mi-a cazut pixul pe jos si tocmai eram sub banca cand s-a intamplat!” motiv pentru care diriginta s-a suparat : ” adica cum, sunteti 30 in clasa, aveti 60 de ochi si nimeni nu vede? foarte bine, atunci ne interesam cat costa tabla, impartim la 32, si fiecare va plati, asta pentru ca data viitoare sa fiti cu ochii in patru! „. Dupa ce am ramas doar noi, ce am mai inceput sa ne certam, ca de ce sa platim noi ca voi doi v-ati jucat? mai bine va duceti si spuneti ca voi ati spart-o! ” pai o sa ne scada nota la purtare! Acum s-o lasam asa, tot am mintit cu totii, ar fi aiurea sa ne ducem acum sa schimbam versiunea !”

Ce frumos era cand eram intrebata acasa daca a venit teza la mate (ca doar obiectul asta il interesau si pe ai mei) si cu cata nonsalanta minteam ca a zis profa ca le corecteaza la sfarsitul saptamanii urmatoare, desi eu aveam teza in ghiozdan de doua zile, dar trebuia sa mai trag de timp.

Cate palpitatii aveam cu totii cand diriginta ne anunta sedinta cu parintii, sedinta fixata cu o luna inante in asa fel incat toti elevii sa-si informeze parintii si sa-si faca timp sa se prezinte! A doua zi discutam inflacarati despre ce a zis diriga lu’ mama lu’ cutare ca are absente multe…oare o sa-l exmatriculeze? sau doar ii scade nota la purtare? da’ pe Nedelcu de ce a batut-o ma-sa acasa? doar pentru ca a luat nota 6 in teza ? o fi aflat tata lu’ Serbanescu ca fumeaza? Diriga a zis la toti parintii ca nivelul de invatatura al clasei este ridicat, atunci de ce latra profu’ de istorie ca suntem cea mai slaba clasa ?

Ce ne mai bucuram cu toti cand aveam lucrare la ora dirigai si hop-top intra pe usa mama lu’ Chirila care s-a scuzat ca nu s-a prezentat la sedinta cu parintii dar a fost plecata din Bucuresti si ca ar dori si ea sa vada situatia de invatatura a elevei Chirila Camelia ! Wow, ce bine, asa mai trece timpul si o sa ne dea o lucrare mai mica, poate numai teorie, fara probleme si formule ! Si ce mult vorbesc, sper sa sune de pauza mai repede si sa scapam !

Sau cand ne asculta la geografie cate 6 sau 7 elevi si intr-un final spunea la fiecare sa stea jos, fara a spune ce nota a dat la fiecare. Atunci era stiut din capul locului, cel din prima banca avea obligatia sa traga cu ochiul in catalog cand trecea profesorul nota si in pauza, toti cei ascultati se adunau la el la banca spre a afla ce nota a luat fiecare! Vai de el daca le incurca sau zicea ca nu a vazut bine!

Sau faza cu carnetul de note !! Mi-a zis odata diriga sa adun carnetele de note de la toti elevii si sa i le dau in ordine sa treaca notele. Cat a mai plans Nedelcu, tocilara, ca le-am incurcat si astfel notele ei bune au fost trecute in carnet la Serbanescu si notele lui proaste au fost trecute in carnetul ei! Dar cat s-a mai bucurat Serbanescu ca avea si el note bune in carnet!

Cand mai vroiam sa merg in vreo excursie organizata cu clasa si le spuneam alor mei, prima data mi se cerea sa prezint a doua zi carnetul de note. Toate erau bune si frumoase, numai un 5 la matematica parea sa-mi creeze cele mai mari probleme, asa ca, ce poti sa faci cu un 5 ? pai simplu, faci un 8…si pleci in excursie !

Aaa, sau la orele de laborator la merceologie!! Ce idee stupida ni s-a parut la toti cand profa ne-a cerut mostre de materie prima alimentara spre a verifica nivelul de calitate! Adica fiecare elev sa aduca de acasa cate un pic de malai, de faina, de gris, de pesmet (bunaoara produse de panificatie) si sa facem fise de calitate pe fiecare produs. Ce am mai ras cand unii nu intelesesera ce trebuie sa aduca, asa ca fiecare a luat de acasa ce a gasit, boabe de fasole, zahar, un cartof, scortisoara, oua….si ce super a fost in pauza cand unul a aruncat cu o boaba de fasole si apoi toti au inceput sa arunce cu tot ce aveau, a fost o pauza de 10 minute de neuitat! Oricum, ce a pus pe ras toata clasa, a fost raspunsul lui Serbanescu, la intrebarea profei: „Bun, Serbanescu vad ca ai fisa de calitate la sapun, dar unde este mostra, vreau sa vad sapunul!!!” la care Serbanescu: „pai sa vedeti doamna profesoara, sapunul este acasa, ca avem doar unul si daca eu luam sapunul sa il aduc aici, ceilalti din casa nu mai aveau cu ce sa se spele!”

 Toate acestea fac parte din farmecul si deliciul vietii de elev, din orice colt al lumii ! Nu le-am uitat, le-am depozitat undeva acolo ca intr-un sertar si cand zilele trecute am fost la supermarket sa caut ceva anume, m-am ratacit printre standuri si am nimerit la rucsace, genti, mape, ghiozdane…mi-am adus aminte ca eu am avut 3 ghiozdane in 12 ani si ca pe vremea mea nu erau asa multe oferte de ghiozdane cum sunt acum.

Si tot de curand am descoperit ceva care imi va rapi placerea de a ma duce si eu la randul meu cand voi fi parinte la sedinta cu parintii. Acum fiecare institutie de invatamant are un site pe care il accesezi de oriunde te-ai afla, doar sa ai un computer. Pe langa multe informatii utile, undeva, dai un click, ti se cere o parola, introduci nr. matricol al elevului care te intereseaza si se deschide o fereastra unde ce apare ? Pai apare catalogul asa cum este el in realitate, cu note, cu absente si cu tot ce este scris intr-un catalog. Deci, peste cativa ani, sedinta cu parintii va disparea cu totul din limbajul scolar, cine stie, poate chiar si carnetul de note nu isi mai are utilitate din moment ce el era ca o scrisoare de la profesor la parinte pentru al instiinta despre situatia copilului sau cum obisnuia sa ni se spuna ca este oglinda elevului.

Asa ca eu, voi fi o mamica la servici, la un birou, cu un computer in fata, si dupa ce imi beau cafeaua deschid computerul, dau un click si vad daca al meu copil a luat vreo nota. Inca nu, stai sa ma uit la orar sa vad ce ora are…a, da, istorie, apoi engleza…ok, atunci o sa ma mai uit peste doua ore sa vad daca a fost ascultat.

No comments yet

Lasă un răspuns

