Skip to content

Hartie „de tinut” sau maculatura?

Septembrie 30, 2010

In discutiile mele cu prietenele tot ies la iveala niste chestii din astea mici de organizare care presupun timp, eficienta si mai ales organizare. Nu stiu daca sunt cea mai organizata persoana din lume, dar nu mi-am pierdut lucruri decat intr-o anumita masura cat sa-mi demostreze ca sunt om si ma pot mandri cu faptul ca nu am ramas cu datorii sau plati neachitate vreodata.

Ceea ce ma incanta cel mai mult la toate chestiile pe care le vorbim este chiar schimbul de idei. Vreau sa vad, sa aud, sa ascult cum fac altii acelasi lucru pe care-l fac si eu. Ei cum fac, ei cum se descurca?

Sunt sigura ca am atat de invatat cat si de sharuit. Ideea aia tampita cu nu spun cum fac ca mi-e frica ca si celalalt o sa se ia dupa mine este motivul pentru care societatea noastra romaneasca a stagnat. Dar sa nu intram in dezbateri filozofice.
Azi o sa vorbesc despre modul cum imi tin eu documentele, ce documente tin, cum si ce pastrez si mai ales de ce.

Ezista mai multe seturi de documente intr-o casa. Cele pe nu ai cum sa le pierzi sub nici o forma, sunt importante pentru bunastarea ta si a familiei, ca deh, daca nu mai ai actul de proprietate o sa te doara intai capul ca nu-l mai ai si dupa aia o sa vrei sa ti-l spargi cat o sa umbli pe la institutiile care elibereaza documentul, si documentele cu termen de expiratie cum le zic eu, adica cele lunare, chiante de plata.

Bun, deci actele de la casa, contract si restul toate impreuna. Poate mai ai instalata si o centrala, poate ai facut si un cadastru, poate ai si un plan diferit de renovare a apartamentului, toate impreuna, in acelasi dosar. Urmeaza actele de la masina, toate in alt dosar separat, bine, cu exceptia talonului si rovinietei care stau la tine in portofel, adica unde esti tu. Electrocasnicele, au fiecare cate un termen de garantie care il pastrez in dosarul de electrocasnice. Nu prea acord mare atentie, ca nu mi s-a intamplat sa se strice mai nimic, dar mamei mele i s-a stricat fierul de calcat dupa un an de zile si s-a dus si si-a recuperat banii pentru ca nu l-au putut repara. Asadar, atentie ca nu ar trebui sa-ti fie sila sa te duci inapoi cu obiectul stricat atata vreme cat inca mai ai garantie. Poate ai prea multi bani sa te duci sa ti-l schimbe, nu? Prea ne-am invatat ca nu se poate rezolva nimic si nici macar nu incercam. Cei care incearca reusesc. Cei care nu incearca nici nu vor sti.

Actele de la banci (sunt aproape sigura ca fiecare are cate un card sau un cont current pe undeva) in alt dosar, actele de la locul de munca, diploma, certificari si CV-uri in alt dosar.

Mai am un dosar in care am toate analizele de la medic, atat analizele anuale facute cat si noile retete, prescriptii, chestii trestii. Pentru ca port ochelari, ma intereseaza sa vad (haha) cum evolueaza(creste) dioptria mea. Faptul ca sunt arondata la o clinica particulara, ma face sa merg in masura posibilitatii la acelasi doctor, dar se mai schimba treburile de la an la an. Atunci analiza imi ramane singurul lucru obiectiv pe care il am. De fapt si de drept ma pot duce cu ea cam oriunde as vrea. Mi se pare de maxim bun simt pentru tine sa ai un dosar in care sa ai analizele si de ce anume ai suferit chiar si cand erai mai mic. O istorie medicala este foarte relevanta in cazul unei noi posibile probleme. De asemenea pot ajuta mai repede doctorii sa isi dea seama daca este o consecinta a unei chestiuni din trecut sau cum sa te tratezi chiar tu in cazul in care ai mai trecut exact prin aceeasi treaba.

Cam astea sunt marile categorii, dupa care urmeaza fiecare dintre voi sa se gandeasca ce mai are de pus in dosare. Refresh: actele de la casa, actele de la masina, electrocasnicele, actele de la banci, actele de la locul de munca, analizele de la medic, cheltuielile lunare …

Cheltuielile lunare au capitol special pentru ca am ales optiunea prin care sa nu mai primesc hartii de la nici unul din serviciile de telefonie, fixa sau mobila sau gaze. Primesc notificari prin email sau prin telefon de la acestia iar un lucru foarte important este ca le achit exact in momentul primirii notificarii. Nu imi pace sa aman. Ok, am primit emailul, cardul il am la mine si sunt oricum in fata calculatorului, ma uit oricum la cat am de plata, de ce sa nu mai stau fix un minut sa si platesc? Ma intreba o prietena cand imi vin mie facturile. Stiu data cu aproximatie, dar nu prea. Cand e data scadenta? Haha, habar n-am, nu ma intereseaza pana cand pot sa aman plata, pentru ca o sa fiu stresata de reminderul ca nu am platit nush ce tampenie de 100 de ori pana cand chiar o sa platesc. Bun, deci nu mai am nici un fel de hartie de la providerii de servicii lunar, am doar mailuri, pe care le pun in foldere! Ce fain! Si daca n-ai internet ce te faci? Well, cine nu are internet, probabil nici nu citeste ce scriu eu aici acum, nu?
Singurele hartii pe care le mai adun sunt cele de electrica pe care o platesc la ghiseu, e fff aproape de mine si am inteles ca le merg greu platile online. Si da, intretinerea pe care cred ca nici nu o sa o pot transfera online …
Pana la urma ce pastrez? Chitantele de la platile cu cardul le pastrez indiferent de ce anume am cumparat aproape 2 saptamani si poate mai mult de atat in masura in care mi-am luat un lucru care s-ar putea sa-l returnez, schimb, folosesc pentru garantie. Nu am dosar pentru ele, tocmai ca sa le arunc rapid.

Acum, ce am vazut eu, sunt oameni care sunt maxim de precauti si pastreaza chitante de acum 7 ani de la nush ce chichita si aparat sau taxa, pe care planuiesc sa se duca candva sa o ceara inapoi sau sa faca marea si cu sarea, adica ce n-au facut toata vremea asta. Faza e ca oamenii astia extra precauti si pastratori, nu se vor duce nici in ruptul capului sa schimbe sau returneze vreun obiect pe baza chitantei respective, dar in mintea lor se pastreaza pentru asa ceva.

Cred ca e fair sa fii sincer macar cu tine si sa vezi exact de cate ori chiar ai folosit toate hartiile alea pe care le pastrezi cu atata grija, sau de care ai impresia ca o sa te folosesti odata … De asemenea oamenii aia sunt tot aceeasi carora le e greu sau foarte greu sa se desprinda de orice fel de lucruri, in general femeile, care se ataseaza de orice rahatel, biletel, primit din frageda copilarie, de scoica care mi-a dat-o primul meu iubit, pana la mutunache de la 18 ani si pana la nush ce bluzita care desi nu am mai purtat-o de 2 ani si nici nu imi mai vine cum imi venea atunci o mai tin pentru cand o sa arat din nou ca atunci … NOT Da, e greu sa accepti, move on, lasa naibii chestiile vechi pe care nu le mai porti si a caror vreme a trecut, vina in prezent si scapa de lucruri inutile pe care le „cari” dupa tine aiurea.

Pe urma mai sunt ceilalti la polul opus, care lasa hartiile pe unde apuca, scriu pe ele ce apuca, nu au niciodata ultima factura, nu stiu cand e scadenta, nu stiu cand vine hartia, ce si cum si unde se plateste. Si tot acestia sunt cei care amana plata. Si amana pana atunci cand iau niste bani de aici si pun dincolo ca sa mascheze faptul ca au luat bani de acolo si dupa aia completeaza cu un pic de dincolo si cu ce mai ramane pe data viitoare. Asa se ajung la datorii mari si foarte mari, pana la pierderea totala. Dar despre bani in alt capitol. Ce vroiam sa zic, este ca nici lor nu le e clar unde sunt hartiile, cand vin, unde le pun si ce fac cu ele dupa aia.

Bun. In concluzie, documentele stau in cateva dosare, transparente, ca sa vezi pe ce caprarii sunt. Eu am culori separate la fiecare dosar sa imi fie usor sa le vad “din ochi”. Dosarele pe care le folosesc mai des stau deasupra. Ah si am uitat ceva important. Manualele de utilizare a diferitelor electrocasnice, tot la fel se impart in doua, unele mai uzitate, cum e cel de la masina de spalat(nu tin minte programele pe dinafara) si celelalte mai rar uzitate, cum e cel de la dvd (m-am uitat o data si il stiu). Manualul masinii, sta in masina, cel al masinii de spalat sta undeva aproape de masina de spalat, in dulapiorul din baie, iar cel pentru dvd, sta undeva intr-un alt sertar alaturi de cel pentru aparatul foto, camera web, notebook, frigider sau aragaz.

Toate astea asta imi ocupa fix un spatiu de depozitare de 30 de cm, adica super putin.

Treaba e ca daca caut ceva, sunt toate la un loc, sansele sa fie in alta parte trebuie sa fie reduse la 0. Nici o alta hartie care trebuie sa fie pastrata nu poate fi in alta parte. Nu pe frigider, nu pe birou. Merg cu ea in mana, o pun la locul ei si gata. Asa o si gasesc data viitoare, nu?

Please do share cum faci tu, cum te descurci cu hartogaraia? Cum le pui? Care sunt caprariile tale?

2 comentarii leave one →
  1. costinela permalink
    Octombrie 1, 2010 7:41 am

    Cam asa fac si eu. Documentele pe „caprarii” le tin in folii transparente, atasate intr-un (se scrie legat dupa noile reguli?!) biblioraft. In plus, eu pastrez cu maaare strictete documentele de la Administratia financiara, ceea ce v-as sugera si voua. Amenzile de circulatie, daca e cazul, in plicul cu actele masinii, chitantele de la impozitul pe apartamant, in plicul cu actele casei. Ceea ce as recomanda tuturor. Nu stiti cand li se pare celor de la financiar ca nu ati platit nu stiu ce si trebuie sa le aratati chitante. Noi am patit-o! detest kilogramele de facturi din cutia postala, asa ca le primesc si le platesc on-line. Spor la indosariat!

  2. marilena permalink
    Octombrie 11, 2010 6:00 pm

    Cel mai bun exemplu il am de la mama: ea avea totul aranjat in dosare, inclusiv notata data primirii/platii…rad singura cand m-a luat odata valul sa le mai „aranjez” si eu putin, si pt ca erau botite, am calcat chitantele cu fierul de calcat:))))..(eram mai mica, nu stiu ce a fost in mintea mea, dar de atunci nu le-am mai calcat niciodata). De obicei le sortez pe ani, pastrez anul curent si cel din urma (dar cand m-am mutat, crezi ca m-am mai uitat cand am vazut tona de hartie adunata?!). Concluzia este ca sunt destul de ordonata si-mi place sa-mi gasesc usor lucrurile. (unii ar putea crede ca sunt cam prea ordonata, dar, deh, prietenii stiu de ce:)) Pupici!

Lasă un răspuns

